Vasking av drivhus

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
MartineIrene

Re: Vasking av drivhus

Post by MartineIrene »

Så flott. Dette har jeg også lurt på. Jeg har også vasket med grønnsåpe og høytrykksspyler.. Da kan jeg nok trygt fortsette med det. + at nå kan jeg prøve eddik for å få bort det værste.
Ruthsr

Post by Ruthsr »

Hvordan er det å bruke grønnsåpe og ev eddik på et drivhus som har stått i 3 sesonger uten p ha blitt stelt med? De verste platene er plastplater med riller. Håper jeg får vekk det verste:) Har tenkt å ha tomater og chili det i år.
Martin

Post by Martin »

Kor I. Ander wrote:Grønnsåpe legger igjen ett fettbelegg. Ble i sin tid brukt til å skure tregulv. Har overlevd seg selv. Salmiakk fjerner fett men ettersom plastplatene er"fete" vil de matt overflaten. Bruk heller ett syntetisk vaskemiddel med sitron type Ajax eller lignende. Vindusvask kan også brukes.
Hva med Zalo ?
Min første drivhusvask står for tur, og jeg er litt usikker på hva jeg skal bruke.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Zalo skummer mye men kan sikkert brukes. Vanskeligere å skylle bort såperester av såpe som skummer for mye.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Martin

Post by Martin »

Ok.
Jeg er skeptisk til produkter hvor det står drivhusvask.
Det blir vel som kaffen som blir til "julekaffe" med nisser på. Til høyere pris.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

For rengjøring trenger man ikke så mye såpe.Det er som med Pizza og salami. 100 forskjellige men smaker det samme. Det blir faktisk rene med damp. Her er det bare vann. Er ikke sikker på hvordan det fungerer på plastplater. Har en mistanke att det fungerer som sol på gamle 78 plater. Veksthuset bør rengjøres på høsten og litt på våren for å unngå utøy som overvintrer. Jeg har ingen problemer med lus. Blomsterflua legger egg på 5 steder i veksthuset. (I tynne hull som f,eks. bambus som er 2-4 mm i diameter.) Jeg setter inn noen lavendel og en eller annen sommerblomst så de har litt ekstra. Kan ikke underbetale dyktige medarbeidere. Tåkedyser i taket gjør att spinnmidd ikke liker seg. De brukes kun i varmt tørt vær.
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Du har vel glass i veksthuset ditt, Martin, og kan vel bruke det meste. Om det fetter har du jo mulighet til å gå over med eddikvann. Jeg har et gammelt drivhus m. plater som ikke er helt gjennomskinnlige lenger, så jeg tar det ikke så nøye. Har brukt både grønnsåpe og Zalo. I fjor gikk gemalen på det med høytrykksspyler etter at det var vasket. Det gikk bra det også. Det går jo an å regulere trykket på disse. Det er kanskje ikke å anbefale på glass. Ellers tar Jif på sprayflasker ofte vanskelige flekker, men det er jo forholdsvis dyrt å bruke på et helt hus. Jeg har svovlet igjen i år.
Martin

Post by Martin »

Ok. Det er glass i sidene. Så den er grei.
Men taket innvendig (plater), har mye flekker etter fluer.
Jeg har kjøpt et solid stillas, og det blir vel bare å vaske med vanlig vaskemiddel.
Martin

Post by Martin »

Det er forskjellige behov, men stillaset er til veldig stor hjelp hos meg.
Det er bare å ta tiden til hjelp med vaskingen.

Det er nesten større jobb å flytte på alle plantene.
Men da får jeg en "helsesjekk" på dem også. Med spyling og oppfrisking.
Rundvask.jpg
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Jeg har hatt et kjempestort drivhus i 15 år og har aldri vasket det. Jeg skjønner ikke hvorfor
det skulle være nødvendig? Har aldri sykdommer på plantene mine. Det går så bra uten alt dette
ekstrastrevet.
calypso

Post by calypso »

Det er vel helst "følelsen av å ha gjort noe nyttig, og viktig" som slår inn her ;), og hagebladene har jo vært flinke til å påpeke slikt når de gjentar sine årlige lister i høstnummeret.
Martin

Post by Martin »

Brukerer dere veldig mye gift ? Det høres helt fantastisk ut.

Men sykdommer blir vanskelig å unngå med plantetettheten og mangfoldet av planter hos meg.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg er heller ikke noen stor drivhusvasker, men når det er sagt, så er mine drivhus vel i en hel annen kategori enn det til Martin. Det er jo en drivpalast. Dèt ville jeg vasket!
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Renslighet har noe med trivsel å gjøre. Jeg vasker platene vår og høst og trives med det. Huset brukes hele året . (frostfritt) Har nå i tillegg kjøpt en tunnel a`la Island monkey. Den skal opp til våren. Alt er klart.
Martin

Post by Martin »

Dag wrote:Jeg har hatt et kjempestort drivhus i 15 år og har aldri vasket det. Jeg skjønner ikke hvorfor
det skulle være nødvendig?
Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig.
Det ville ikke nyttet hos meg iallefall. Alle plantene lager høy luftfuktighet, og det ville blitt håpløst å holde glass og vegger rene uten jevnlig renhold. Jeg vil jo helst kunne se ut. :)

Akkurat nå begynner vårens vask, og jeg er litt forsinket pga nattetemperaturen er så lav. Mine tropiske vekster har ikke godt av 6-7 grader tror jeg. Derfor har mengder av planter blitt flyttet inn mens jeg vasker. Det er største jobben.

Chain of Love (Antigonon leptopus) 21.06.2016
Chain of Love (Antigonon leptopus) 21.06.2016
Post Reply