Overvintring i drivhus - trenger en quick-guide

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Sjørose
Herdighetssone: H2

Overvintring i drivhus - trenger en quick-guide

Post by Sjørose »

Kan jeg overvintre begonia, fuksia og alle mine potter med diverse planter i et helårsdrivhus som holdes frostfritt om vinteren- eller bør de stå mørkt? Hvordan gjør dere med overvintring?

Har ikke drivhus enda, men det kommer, og jeg vurderer om helårsdrivhus hadde vært lurt. Er redd det ikke nytter å spørre hva jeg skal bruke drivhuset til - det vil forhåpentligvis vise seg.....veien blir til mens man går! Men jeg er mer interessert i å ale opp sommerblomster og stauder og overvintre planter enn å dyrke tomater, for å si det sånn. Kommer sikkert til å dyrke spiselige ting også, men det er ikke det som driver meg. Bortsett fra krydderplanter, da.

Har dårlig med overvintringsplass inne, kun en liten kryp-kjeller som de fleste år er frostfri. Foreløpig har de fleste plantene overlevd noen måneder tørt og kjølig under huset, men de får en veldig brå overgang fra stup mørkt til masse lys og varme når de dras frem om våren. Veksler mellom å ha dem i stua og ute på terrassen. alt etter vær og vind, dag og natt. Med et vanlig drivhus kan jeg i det minste bære dem ut dit om våren og slippe den daglige flyttingen om våren. Men det hadde vært greit å slippe all bæring ned i kjelleren også. Og med et drivhus kan ser jeg for meg at antall potter og planter kommer til å øke....
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Re: Overvintring i drivhus - trenger en quick-guide

Post by Kor I. Ander »

Det kan ikke være noe problem å overvintre planter i veksthuset. Når de ikke skal ha det så varmt blir det heller ikke så VELDIG dyrt. Verre er det om strømmen går. Lurt å ha en parafin eller gassovn på lur. Husk da lufting.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Hvis helårs drivhuset graves ned til frostfri dybde, eller nestbest, settes på en mur som isolerer jorda under drivhuset ned til under frostfri dybde.
Da vil jordvarmen holde et godt isolert drivhus frostfritt. Akkurat som en kjeller uten oppvarming.

Da kan plantene trygt oppbevares i drivhuset over vinteren.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Frostfri dybde her er 160 cm. Noe dypt å grave?
Sjørose
Herdighetssone: H2

Post by Sjørose »

Det endte med ar jeg bestilte et enkelt drivhus, ikke helårs! Det skal stå på en terrasse-del som ligger over fjell/plen, så er her det verken isolasjon eller gravd ned til frostfritt! Helårsdrivhus må forbli en drøm enda mange år. Men drivhuset er lite, så om vinteren skal jeg legge isolasjonsplater oppå gulvet, kle veggene med bobleplast og sette inn en liten varmevifte. Dersom jeg får det opp nå i høst, kommer denne vinteren til å bli en test-vinter med logging av temperatur for å se om det holder seg frost-fritt. Kan jo bli kaldt her på sørlandskysten også, men det varer som regel ikke så lenge.
Aner ikke hva frostfri dybde er i denne regionen, men i vår hage (på en kupert fjellknaus), vi er nede på grunnfjellet ved 10-100cm dybde.
Morild

Post by Morild »

Metoden er ihvertfall gammel og utprøvd.
Og man kan grave en grøft rundt, der man setter en enkel ramme av impregnert tre, og isolere med tykk isopor eller annen murisolasjon.
Det er dypt å grave til 1.6 meter, Kor.I.Ander. Men med en minigraver og bare grave en grøft til en ringmur, så går det greit.
Og er det frost til 1.6 meter, så hjelper det mye med varme fra den jorda som holdes frostfri under drivhuset .
Hvis drivhuset da er godt isolert, vil jordvarmen holde drivhuset mange grader varmere enn utendørs.

Nå er det mange plasser med betydelig mindre frostdybde.

Men dette har kun betydning når man skal bruke drivhuset hele året.

Dette er kjent fra vanndammer, jordkjellere, kjellere under hus, drivhus bygget for flere hundre år siden osv.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Enklere å isolere med isopor og Løs Leca. Så støpe en såle med varmekabler.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Kor I. Ander wrote:Enklere å isolere med isopor og Løs Leca. Så støpe en såle med varmekabler.
Poenget med ringmurprinsippet er vel at man får litt hjelp av jordvarmen. Som kjent er det flytende lava (dvs varmt) noen kilometer (eller mil) ned i bakken. Det bidrar vel litt til varmeøkonomien. Uten at jeg skal påberope meg videre kunnskap om emnet...
H3/H4 i hyttehagen
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Det forrige veksthuset var lagd på den måten med ringmur +drenering. Derfor har jeg nå lagd den med isolasjon og varme. Skal du ha jordvarme må du nok vesentlig dypere.
Morild

Post by Morild »

Et drivhus kan være alt fra en enkel konstruksjon satt rett på marka, kun festet med pæler slik at det ikke blir tatt av vinden.
Og til en dyrere konstruksjon i form av et helårs drivhus eller vinterhage bygget mer slik man bygger et hus, med solid fundament ned til frostfri dybde, slik at telen ikke løfter huset.

Men jordvarmen er gull verdt. I et veldig godt isolert drivhus kan den være nok til å holde det frostfritt uten annen oppvarming. Da må man grave ned til frostfri dybde.
Morild

Post by Morild »

For de spesielt interesserte, så kan man finne mye nyttig info (og rare konstruksjoner) hvis man søker på nettet etter det som kalles for pit greenhouse.
Post Reply