Hjelp med drivhus?

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
atiram

Hjelp med drivhus?

Post by atiram »

Spesielt lurer jeg på hvilket materiale jeg skal bruke i tak og vegger. gamle vinduer (vil ikke plantene svi seg da?
kanalplast? noe annet?

Jeg har ikke grønne fingre, aldri hatt. er egentlig helt nybegynner på alt som har med plante å gjøre, det være seg pryd eller mat.

Vi har kjøpt oss et småbruk, og planlegger å sette opp et drivhus til våren. selv om jeg ikke kan nå, ønskjer jeg å lære, og vi har jo planer om å bo her lenge så jeg har god tid på meg til å få inn all denne kunnskapen.

Jeg har vært så heldig å få av naboen, en stålkonstruksjon som er 5*10 meter, ca 3-4 meter høy. dette skal vi gjøre om til drivhus/lysthus. på bildet lagt ved har det plast på seg, men dette skal plukkes av. med tanke på høyden lurer jeg på å lage en liten kose-hems der også, men den tid den sorg. det står ennå på nabotomt (kratt er fjernet,og vi skal flytte det over på vår tomt når snøen er smeltet)
stålkonstruksjonen som skal bli drivhus/lysthus- ca 3-4 m høyt, 5*10 m
stålkonstruksjonen som skal bli drivhus/lysthus- ca 3-4 m høyt, 5*10 m

Jeg fant også på finn et veldig rimelig juliana altandivhus på 4 kvm som jeg fikk for 3000,- (virkelig et kupp). dette har jeg planer om å sette på stålkonstruksjonen som inngangsparti (men det er nesten for fint til å ha som inngansparti til et drivhus som allerede er så stort,..så nå lurer jeg nesten på om jeg il ha det på altanen i stedet)
altandrivhuset jeg har hentet.
altandrivhuset jeg har hentet.
men resten av drivhuset aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med. trenger vi "grunnmur" til det+ jeg tenker at når det er av stål vil jo ikke veggene gå/flytte seg.
kan noen hjelpe meg med ideer til hvordan jeg kan få gjort dette slik at sluttresultatet blir både pent og bra (og rimelig?) bor ca 1 time sør for trondheim, i orkanger, leter gjerne etter brukte materialer for å få dette ordnet.

hvilken bunn bør jeg ha i drivhuset? sette det rett på gress? stein? planker?

da det er såpass stort, ønsker jeg å få ordnet med et permanent vanningsanlegg. jeg tenker det er greiere å få på plass med en gang, fremfor å måtte lage ved en senere anledning?
dersom vi får det plassert der vi ønsker, så kommer det til å stå 30-40 meter fra brønnen vår (typ boret ned til grunnvann). jeg tenker det kanskje må la seg gjøre å ordne med noe derfra?

Jeg klarer rett og slett ikke å visualisere hvordan sluttresultatet skal bli.
kan noen som er mer kreative og erfarne hjelpe meg?
Martin

Re: Hjelp med drivhus?

Post by Martin »

Jeg har bare ferdighus, og kan ikke råde deg så mye med det tekniske.
Men jeg ser du har fjellsone, og da blåser det sikkert hos deg også.

Det er veldig frustrerende å finne drivhuset i småbiter etter storm, så tenk solid ihvertfall.
Billig kan som kjent bli dyrt, i tillegg til at det da gjerne blir like dyrt. Pluss mye stress.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
atiram

Post by atiram »

hei.
tror ikke det er fjellsone her nei? (jeg ser jeg har glemt å oppdatere profilinfo, jeg bodde på kvikne før- der var fjellsone. nå bor jeg i sør-trøndelag)
mener den er 3-4 her i følge hageselskapet. er også så heldig at plassen vi bor er omtrent helt vindstille da vi ligger i ly av en stigning. tror knapt vimpelen på stanga har rørt seg det året vi har bodd her. stormene i området har såvidt rusket i tretoppene:)

drivhusrammen er en solid stålkonstruksjon, den står per i dag på naboens tomt og må flyttes med kran over til vår tomt. men vegger og tak må jo settes på slik at det ikke blir i småbiter:)
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Det som er dyrt er jo glasset, vinduene. Ettersom du har ramma, må glasset skjæres til så det passer. Glass er egentlig ikke så dyrt, men timelønna gjør jo sitt. For sju år sida var jeg på hagevitjing hos en fyr som hadde privatimportert vinterhage fra Litauen eller Latvia, til langt lavere pris.

Skal det bli lysthus/vinterhage og drivhus - altså til helårsbruk, må det jo være lite varmetap gjennom sjølve glassa.

Om det hadde vært mitt prosjekt ville jeg brukt "plastglass" (epoksy, akryl, eller lignende). Jeg brukte plastglass fra Biltema (350kr/kvm dvs. 1200x800mm) i båten min. 4mm tykkelse. Fordelen, utenom prisen, er at de kan skjæres med hva som helst; sag, baufil, el.stikksag. Dessuten kan du bore hull og senke dem, slik at du kan bruke vanlige skruer (syrefaste) å feste med. Rammer kan godt lages i trevirke, og vinduene kan også lages doble.

Arbeid med plastglass kan du lese om her (ett eller annet sted) - så får jeg vist fram båten min enda en gang: https://baatplassen.no/i/topic/119584-p ... so/?page=2

På taket trur jeg at jeg ville brukt transparent bølgeplast (a la bølgeblikk). De er også uhyggelig enkle å feste, samt å bære - få opp på taket.
Jeg ville også lagt på ny sperr, i furu, slik at det ble større bæreevne per kvadrat, og enklere å få skrudd fast takplatene. Om det ikke blåser heftig i Orkanger, så kommer det jo snø.

Grunnarbeidet ville jeg gjort i leca, med såkalte isoblokker med innmurt isolasjon. De er langt fra vakre, men kan blendes med skifer eller naturstein, mura uttapå. Leca stiller med haugevis av informasjon, til og med egne kurs.

Om jeg skulle hatt det som koseplass, trur jeg at jeg ville ha satt inn en vedovn med langt røykrør. En avdeling i ene enden kan jo da varmes til 20 grader, mens resten av drivhuset venter på drivhuseffekten (solinnstråling).
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
atiram

Post by atiram »

lurt det med takplatene. sjekket litt opp, kom over et produkt som heter sunglaze, synes det så bra ut?
ser ut som vi er i snøsone 3.5
kan ikke si det har vært så fryktelig mye snø den tid vi har bodd her, men er et par uker det faller litt.

når du sier grunnarbeid, hva tenker du på da? du ville altså ikke bare satt konstruksjonen rett på jordet/plenen?

ellers har jeg fått mulighet til å kunne kjøpe vegg/tak fra et kommersielt drevet drivhus som nå er lagt ned/demontert. lurer på om det kanskje kan være et greit alternativ også:)
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Hvis du bruker Leca sine produkter, får du grundig veiledning av dem. Her, i Bergensområdet, veit jeg også at de avholder kurs. Altså vil de kunne gi deg alt du trenger for å få laga ei stabil såle. Sannsynligvis må du grave opp til under frostgrensa og fylle i pukk og grus (Det veit jeg ikke så mye om). Problemet er sjølsagt endringer i bakken (tele, telehiv, vann, avrenning), som vil gi spenninger oppover i et stivt hus av glass, metall og/eller plast. Ettersom huset også skal kunne oppnå en viss temperatur må såla også isoleres. Det var derfor jeg foreslo leca. Disse "steinene" inneholder luft, både i lecakulene og ved at de kan inneholde innstøpt isolasjonsmateriale. Men slikt må du snakke med et lokalt byggevarefirma om.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Post Reply