Hvordan går det med hagedammen deres?

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Bjørg

Re: Hvordan går det med hagedammen deres?

Post by Bjørg »

Tror de hadde en del på Plantasjen De hadde en del kar med vannplanter av forsjellig slag Skal ikke ha no flott no Bare en liten tust som ligger og dupper.
Må vel ta vare på disse her om vinteren Kjeller eller for meg terassen kanskje

Bjørg
elsnil
Herdighetssone: H5

Post by elsnil »

Hei,

Har to hagedammer, en stor og en liten. Den minste ligger høyere i terrenget og renner ned i den største. Mine vannliljer overvintrer innendørs hvert år pga kalde vintrer. Nå lurer jeg på hvor jeg kan få kjøpt gjødsel til vannplanter. Kan noen svare meg på det?

Else
magnolia

Post by magnolia »

Gjødselpinner til blomstrende planter går fint.
Martin

Post by Martin »

Om ikke så lenge skal vannliljene som har overvinteret innomhus, settes ut i hagen. De små plastpottene bør da utskiftes med noe større. Men hva slags jord skal vannliljene ha ? Har hørt at gjødlet jord er døden for liljene.
Er det leire som brukes ? Bunnjord fra en liten dam i naturen kansje ? Dette er jeg usikker på.

Kan ikke huske å ha sett "vannliljejord" i salg noen gang. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Hanegal

Post by Hanegal »

Leirholdig jord i en plantesekk har jeg fått lære - jeg driver og studerer emnet for tiden med tanke på den blivende dammen min som fremdeles bare består av en skisse på data'n og en haug steiner.
Martin

Post by Martin »

Da blir det altså å grave seg ned på leira et sted.

Mange takk til deg Hanegal.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Hanegal

Post by Hanegal »

Det går bra men langsomt med hagedammen min - for å svare på spørsmålet i trådens tittel. Jeg har funnet ut hvor jeg vil ha den, hvor stor den skal være, hva jeg skal plante i den, og litt av det jeg skal plante rundt den. Og jeg har - som nevnt i mitt svar til Martin - samlet på meg en haug lokal stein som skal bli til kanting.

Som kanskje noen husker fra min forrige "runde" her på hagepraten så hadde jeg veldig lyst til å bygge dammen på gammeldags vis med trødd leire. Må si at den tanken har jeg gitt opp av flere grunner, hvorav svekket helse bare er en. Så det blir god, gammeldags gummimatte i dammen min.

Slik ser altså dammen min ut i skrivende stund:
090130-04.jpg
Bjørg

Post by Bjørg »

Nå har jeg tatt de førete spadestikka der plastbalja skal ned Balja står klar Skal bli spennende å se om dette vil virke Men svin tungt å grave Må ta det litt sånn pø om pø. Har litt annet å gjøre også :)

Bjørg
Hanegal

Post by Hanegal »

Får vi se bilder av prosessen, Bjørg? :)

Ja, gravinga gruer jeg meg til. Akkurat nå er dam-området mitt dekket med halm og har den blivende stien kantet med vedtrær. Før sommervarmen slår til for fullt skal vi ha hullet klart, er det tenkt, så mai blir tung og travel!
anngees
Herdighetssone: H4

Post by anngees »

Jeg har en slik hagedam som er støpt i en slags hardplast, passe stor for meg. men jeg har gitt opp å ha vannliljer i den, da jeg etter flere år uten fisk, bestemte meg for å kjøpe noen i fjor. Hadde jeg ikke hatt hjelp av noen elever ved skolen min mann jobber på så hadde jeg "tørna" ! Hadde et svare strev med å fange fiskene som svømte som gale mellom stilkene til vannliljene! Vi måtte faktisk tømme nesten hele dammen for å få de opp alle 4. Så i år har jeg bare latt de høye sivplantene stå inne på en liten grunne der ute.
Vi var i Oslo å hentet et 1000 l. akvarie i fjor høst, satt det i kjelleren, og der er fiskene mine når kulda setter inn og det er på tide å få de opp av dammen, som selvsagt bunnfryser midtvinters! :-)

Bilder av min lille Hagdam i Fotogalleriet! ;-)
magnolia

Post by magnolia »

Hanegal wrote:Leirholdig jord i en plantesekk har jeg fått lære - jeg driver og studerer emnet for tiden med tanke på den blivende dammen min som fremdeles bare består av en skisse på data'n og en haug steiner.
Jeg var på Tropex nettopp (litt sent) og hentet vannliljen jeg var lovet i bytte med bilde av hagedammen min. Stusset litt da han sa jeg kunne plante den i vanlig, skrinn hagejord. Glemte å spørre mer, for vi har da alltid hørt at de skulle plantes i leire :shock:
Hanegal

Post by Hanegal »

anngees wrote:[...] har gitt opp å ha vannliljer i den, da jeg etter flere år uten fisk, bestemte meg for å kjøpe noen i fjor. Hadde jeg ikke hatt hjelp av noen elever ved skolen min mann jobber på så hadde jeg "tørna" ! Hadde et svare strev med å fange fiskene som svømte som gale mellom stilkene til vannliljene! Vi måtte faktisk tømme nesten hele dammen for å få de opp alle 4. Så i år har jeg bare latt de høye sivplantene stå inne på en liten grunne der ute.[...]
Hvis du har plantene i kurver kan du løfte de ut først og siden fange fiskene! :)
magnolia wrote:[...] kunne plante den i vanlig, skrinn hagejord[...]
Oj... Våger man...? :shock:

Selv har jeg ikke kommet noen vei med dammen min ennå - noen flere steiner har vi funnet, men hullet der ute graver ikke seg selv, dessverre! :lol:
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

Jeg har i mange år ønsket meg hagedam, men har bodd slik til at jeg ikke har våget, av redsel for at naboungene skulle finne på å drukne i den :shock:

Nå har vi endelig funnet drømmestedet og hagen ligger så usjenert til at fremmende unger neppe finner veien opp til oss alene :) Så i våres, mens jeg spylte fjellet i fjellhagen for mose, begynte ideene å strømme på. Her var det muligheter til å benytte eksisterende fjell, uten å måtte bruke damduk. Liss tilpasninger og muring må til, men jeg tror dette skal bli bra, bare vi får gjort det ferdig. Av forskjellige årsaker er ikke prosjektet ferdigstilt ennå, men det kommer, det kommer ;)

Har en del bilder ialbumet mitt
anngees
Herdighetssone: H4

Post by anngees »

[quote="Hanegal"][quote="anngees"][...]
Hvis du har plantene i kurver kan du løfte de ut først og siden fange fiskene! :)

Jeg hadde plantet de i kurver, men stilkene ble laaange, og dermed så gjorde ble det vanskelig å fange fiskene forstår du! ;-) + at jeg hadde mange stener i bunnen, som også gjorde det någet håpløst! I år har jeg lempet ut en masse av de stenene, men er nok igjen der for fiskene å gjemme seg i. Det er noen barn som av og til går gjennom gårdsplassen vår, så de 2 yngste var såpass små at jeg var redd de kunne ramle uti for 2 år siden, så derav stenene, men nå er de 2 minste 6 år, så da må de vel kunne klare å passe seg selv! ;-) Og jeg har aldri fortalt dem at det er fisker da, for da kunne jeg være sikker på at de gikk bort dit for å se! ;-)
Hanegal

Post by Hanegal »

Trinek: Det høres spennende ut - og du er langt på vei allerede! :D Skulle ønske berget her var slik - da kunne jeg ha gjort dam av halve tomten hvor lett som bare det! Bare skrapt litt! :lol:

anngees: Pearl Sanborn bor i New York hvor de har "norske" vintre - hun forteller at fiskene hennes frøs inn i isen i dammen om vinteren og siden "smeltet" de igjen om våren og var like fine! :D
Post Reply