Anti-rådyrspray

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
Siri K
Herdighetssone: H4

Anti-rådyrspray

Post by Siri K »

På søk etter noe helt annet kom jeg over denne artikkelen, som anbefaler en blanding av chilipulver, hvitløkspulver, egg og vann for spraying av planter som skal beskyttes mot rådyrbeiting.

https://www.hjortevilt.no/tips-til-en-radyrfri-hage/

Artikkelen er noen år gammel, men jeg hadde i alle fall ikke fått med meg denne metoden.
H3/H4 i hyttehagen
orm

Re: Anti-rådyrspray

Post by orm »

Tja, det er kanskje verdt å prøve om ikke blandingen tar knekken på plantene. Den vil jo muligens tette igjen porene når det er såpass mye egg i den. Ellers bruker jo noen oasis dyppet i en blanding av vann, blod el. blodmel + salmiakk. Så en som hadde plassert disse i nettingfuglematere. Her trodde jeg vi bare hadde dem på våren, men hadde gått og ventet på en dagliljeknopp i høst. En dag var den borte, kneppet rett over. Hørte siden at de også nå tar seg noen turer i nabolaget. Nå leser jeg at dagliljer er spiselige og har en grøntspisende og alltid sulten hund. Kan jo være den også.
aimar

Re: Anti-rådyrspray

Post by aimar »

Ser det der er oppskriften fra Ringve botaniske hage, og de har brukt den i flere år. Den er trygg å bruke, den tar ikke knekken på plantene. Egget i blandingen er for å få det til å klebe seg fast til plantene, men den er ikke vannfast, så behandlingen må gjentas etter hvert regnskyll. Hvis hagen er stor, blir det ganske arbeidskrevende, men man kan jo dusje bare de plantene man er mest redd for. Nå har viltnemda skutt flere av rådyrene rundt Ringve, og den metoden er kanskje mer effektiv.
Post Reply