Kaprifol som dør

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
Huldra-2

Kaprifol som dør

Post by Huldra-2 »

Bladene og blomstene visner, og det ser ut som hele planten er i ferd med å dø. En god del av de fortsatt levende blader har hvitt belegg (antar meldugg?), men kan det være dette som tatt knekken på store deler av (snart hele) planten?
Noen som tør stille en diagnose?
For info så har jeg de siste årene hatt 3-4 ulike klematis ved siden av, og hvert år dør også 2-3 av disse tidlig eller midt i sesongen. Men jeg har ikke sett dette hvite belegget på disse. Kan det likevel være en sammenheng? Kanskje noe annet enn meldugg tar både klematisene og kaprifolen?
Melduggen, hvis det er det, må jeg selvsagt prøve å bli kvitt (fjerne planterester, spraye med noe av de hjemmebryggen som det finnes masse tips om).
P1540046-1200.jpg
P1540057-1200.jpg
P1540074-1200.jpg
P1540049-1200.jpg
Last edited by Huldra-2 on 27 Aug 2020, 20:12, edited 1 time in total.
Martin

Re: Kaprifol som dør

Post by Martin »

At klematis har "visnesyke" er jo ganske vanlig,
men at kaprifol får problemer har jeg aldri opplevd.
Kaprifol er jo faktisk vanskelig å bli kvitt (hvis men ønsker det).
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Det ligner veldig på meldugg. Jeg har aldri hatt det på kaprifol. Men skjær bort alt angrepet straks det viser seg en flekk. Kaprifol tåler hard beskjæring, og kan som Martin nevner være vanskelig å bli kvitt :)
Huldra-2

Post by Huldra-2 »

Har nå prøvd med kjerringrådet Atamon.
Men tror nok det er for sent å redde den, så det blir vel til at jeg må skjære den helt ned ved roten, og håpe på en ny vår neste år.
Så nå at den ene klematisen ved siden av (som til dels er sammenfiltret med kaprifolen) også er visnet....
Last edited by Huldra-2 on 25 Aug 2020, 06:37, edited 1 time in total.
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Uff da, aldri sett lignende. Så merkelig. Interessant om noen kommer med en diagnose her.
island monkey

Post by island monkey »

Ja, slike kaprifoler finnes også her! Jeg har egentlig aldri legget veldig mye merke til det, men jeg har inntrykk at det er spesielt dårlig i tørre somre. Det ligner på en slags meldugg ja, men; jeg tror at de fleste, om ikke alle har alltid kommet seg året etter! Det skader nok ikke å ta bort så mye som mulig, men om det faktisk er nødvendig vet jeg ikke.
Post Reply