Kompostmark som gies bort?

Diskusjon og spørsmål om alt som har med økologisk hagebruk og kompostering.
Post Reply
løk1
Herdighetssone: H4

Kompostmark som gies bort?

Post by løk1 »

Hei. Jeg har lyst til å begynne med markkompost. Har hørt at denne komposten og juicen marken produserer er fenomenal å ha i hagen. Samtidig får man brukt kjøkkenavfall til noe fornuftig. Jeg har alt jeg trenger men mangler markene.. det har vist seg at det ikke så lett å få tak i riktig type mark. Lurer litt på om mark du kjøper fra sportforretning er Eisenia hortensis. Denne kan vel også brukes men er litt mindre effektiv, da undernevnte reproduserer seg 7 ganger så raskt. Eisenia fetida er den beste for formålet. Også kalt kompostmark, eller tigermark, da den er litt stripete. Jeg bor i drammensområdet, å hvis noen vil donere bort litt mark hadde jeg blitt evig takknemlig :)
calypso

Re: Kompostmark som gies bort?

Post by calypso »

"Juicen marken produserer" - du blander ikke sammen komposteringsmetoder her?
løk1

Post by løk1 »

Nei. Jeg snakker om vermicompost. Væske som blir til under prosessen vil bli drenert ned til bunnen og kan da tappes og blandes i med forhold 1:20 med vann , mens "jorda" eller markebæsjen kan høstes og blandes med vanlig jord.
calypso

Post by calypso »

Hvis jorden med meitemark blir så fuktig at noe væske kommer ut, er den for fuktig, og marken vil dø.
Derfor høres dette ut som bokashi- kompost, hvor matavfallet ligger under press, og det dannes avrenning.
løk1

Post by løk1 »

Matavfallet ligger ikke i press. Men komposten over vil såklart presse på komposten under. For fuktig kompost er såklart ikke bra, å dette er typisk for plastikkbeholdere. Så viktig å mate med papp og ikke bare kjøkkenrester. I og med at tyngdekraften virker nedover regner jeg med at væske som blir til gradvis synker nedover. Se på en kommersiell komposter som heter worm factory 360. Så ser du prinsippet.
løk1

Post by løk1 »

Men uansett.. det er mark jeg er ute etter, ikke hvilken komposteringsmetode jeg bruker :P markebæsjen jeg tenker å bruke :mrgreen:
frodelil

Post by frodelil »

Jeg brukte mark fra sportsforretning. Jeg mener at det i stor grad er god kompostmark man kjøper slike plasser, da de er lettere å drive oppdrett på. Mine var ganske stripete, så tipper det var slike tigermark. I tillegg var de voldsomt "hoppete" om de ble forstyrra. De kunne bukte og snurre på seg med en slik energi at de nesten hoppa ut av boksen når jeg kjøpte de.

Stemmer at det bli en del juice under en markkompost. Jeg fikk i alle fall det.
løk1

Post by løk1 »

Fant en plass som kunne gi meg en 1kg syltetøyboks med mark i (både mark og kompost). Denne typen var mye mindre enn den du kjøper på sportsforretning. Så er sikkert på at jeg har fått riktig type her, Eisenia foetida . Oppi var det alle generasjoner, fra kokonger til voksne mark. Gleder meg til prosessen fremover nå!
oledoledoffen
Herdighetssone: H1

Post by oledoledoffen »

Hvor fikk du tak i kompostmark?
Post Reply