Magnolia uten blomster

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
hildur
Herdighetssone: H2

Magnolia uten blomster

Post by hildur »

Hei, jeg har en vanlig praktmagnolia som har blomstret lite, og i år ikke i det hele tatt! :( De første bladene er veldig gule, blir grønnere etterhvert, og tuppene av greinene har en tendens til å dø. Hva gjør jeg galt? Jeg har hatt den i 5-6 år.
phantom blot

Re: Magnolia uten blomster

Post by phantom blot »

Tupper på bladene som visner er et klassis tegn på næringsmangel (kalium om jeg husker rett, muligens noen av mikronærinsstoffene også). Visnegrentupper er nok vinterskader, heldigvis ikke like ille hvert år. Når jorden er kald om våren kan den være veldig næringsfattig, det blir ofte litt bedre etterhvert som mikrolivet i jorden blir mer aktivt (over 10 grader), men for det meste benytter planten opplagd næring fra sesongen før til å spire de første bladene. Andre ting som kan forstyrre næringsopptaket er veldig lav eller høy ph, eller veldig våt, kompakt jord,Det hjelper å tilsette kompost og strø ut naturgjødsel som gjør at meitemarken trives, eventuelt skjellsand. Økt næringsinnhold i jorden stimulere knoppsetting også på unge trær, men generelt tar det magnolia noen år før de blomstrer rikelig.
hildur

Post by hildur »

Takk for svar, du har helt sikkert rett med alt regnet vi har hatt i Bergen i vår. Jeg har gitt den både kompost, hønsegjødsel og kalk, men den trenger sikkert enda mer. Det var også en stygg vår med sein frost, som kan ha tatt knekken på de knoppene som var. Får prøve igjen. En magnolia uten blomster er ikke mye vits i!
Inger E

Post by Inger E »

Magnolia skal vel ikkje ha kalk? Eg trudde det var surjordsplante.
phantom blot

Post by phantom blot »

Man bør nok være forsiktig med kalk til Magnolia, men jeg har antatt at de ikke var direkte surjordsplanter og at lett sur ph sånn rundt 6 var det beste? Jeg har målt ph nærmere 4 enkelte steder her, som er helt ekstremt, og det er vel til og med i sureste laget for rododenrdon.
hildur

Post by hildur »

Ingers svar ga meg en tankevekker, og jeg søkte videre på nettet. Jeg fant denne siden veldig nyttig:
http://www.burncoose.co.uk/site/page.cf ... _Magnolias
Der sier de at 'A slightly acidic soil is best', men at de skal ha god, næringsrik jord. Jeg leste også et sted at siden magnolia er et tre, skal det ikke ha gjødsel hvert år, da produseres det mest blader. Dette siste er vanskelig: på den ene siden nærsingsrikt, på den andre siden ikke hvert år.... Men i Bergen regner det veldig mye, og om våren kan jorden kan ha like mye næringsinnhold som vannet i springen! Jeg håper derfor at kompost må fortsatt være bra, ikke kalk, og at det med en bedre vår neste år kan bli blomster.
phantom blot

Post by phantom blot »

Fin side du fant der! Det med ikke å gjødsel fordi det bare gir mye blader er standard råd for nesten alt som ikke frivilling setter knopper. Måten å omgå det på er å finne et gjødsel med forholdsvis lavt nitrogen innhold og høyt kalium innhold. Det er spesielt kalium men også fosfor som stimulerer knoppdannelse og det kan man trygt tilføre ekstra av. Riktignok trenger man ikke bekymre seg for unge magnolia trær, det pleier ofte å ta noen år før de blomstrer, men det trenger ikke være slik.
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Etter denne relativt milde vinteren har det vært en del skuddfrysing npr det gjelde Magnolia - merkelig nok. Dette gjelder særlig for Magnolia soulangeana (praktmagnolia) og "The Eight little Girls' - noen krysninger med stort sett de samme "foreldrene". Plantene vil bli fine etter hvert, men vokse langsomt videre. Det har også vært svært ugunstig med varm mars måned, kald april/mai. Mange blomsterknopper ble vekket til live altfor tidlig - og frøs etterpå. Alt i alt en elendig sesong denne våren. Magnolia setter pris på næringrik løvjord. En "mulch" er også bra. (Organisk materiale som legges på jorden rundt planten, men ikke helt inntil stammen).
hildur

Post by hildur »

Takk for det, det ga litt trøst, og jeg vil gjerne prøve en 'mulch'. Synes det er vanskelig med kjemikalier, forstår meg dårlig på det og foretrekker organiske. Jeg trodde kalium f.eks. og kalk var det samme......:
phantom blot

Post by phantom blot »

Kalk (eller kalsium) i skjellsand og dolomitmel, og kalium fra aske. Det er også rikelig med kalium i de fleste naturlige spesialgjødsler for roser og blomstrende planter, kugjødselkompost også.
Post Reply