Sneglefelle som virker?

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Sneglefelle som virker?

Post by dengladeamatør »

Nå har jeg lett på forumet etter sneglefelle som virker, men finner stort sett gamle tråder med feller som IKKE virker. I sommer har brunsneglene nådd hagen vår også, og jeg er klar til å ta opp kampen!! Jeg plukker selvfølgelig, og heller kokende vann på dem etterpå. Og så har jeg lagt ut melkekartongfelle, isboksfelle og en kjøpt plastboks med to rør. Jeg har prøvd med halvråtten frukt, med hundemat og med øl - til nå har EN brunsnegl gått i fella. Og en veps, to padder og en større samling fluer. Er det noen med større brunsneglerfaring enn meg som har funnet ei felle som virker?? (helst ei som ikke fanger padder...) Eller et øl som brunsneglene helst vil ha? Noen sier at brunsneglene skal drukne i ølet, andre sier at brunsneglen ikke finner veien ut fra denne plasboksen-med-to rør-fella, andre igjen sier at sneglene koser seg sånn i ølet at de ikke har lyst til å gå ut. Hva er riktig? I vår snudde jeg rabarbrablad og la rundt omkring i hagen, da samlet det seg gjerne snegler under dem, og jeg kunne plukke dem neste morgen. Men det virker heller ikke lenger. Jeg har foreløpig for lite snegl til å sette i gang med nematoder, selv om det nok blir en løsning etterhvert. Jeg har kjøpt en diger boks ferramol, og har strødd det i utkantet av hagen. Det ser ut til å virke - eller så er det plukkingen min som har gitt resultater... :-) Hvis noen har gode erfaringer med ett eller annet, så setter jeg stor pris på det!
Inger E

Re: Sneglefelle som virker?

Post by Inger E »

Det er nok ein kombinasjon, vil eg tru. Eg plukkar ikkje sneglane, men klipper dei i to, og strør Ferramol over. Desse dyra er kannibalar, og et kvarandre. Lukta av eit daudt individ, trekker mange dit. Når dei så har litt blå korn rundt seg, et dei gjerne det og. Dermed vert det slutt på dei. Eg har hatt eit par plassar der det er ein del sneglar, og der finn eg som regel mange samla over dei eg klipte dagen før når eg går runden. Sidan eg fekk Nemaslug nokolunde rimeleg (billeg var det ikkje),gjennom Hagelaget, Så har eg brukt det saman med alkoholfritt øl og blanda med brødmular m,a, og lagt ut. Nematodene toler ikkje alkohol. Ein person har testa pils og Munkholm i isboksar ved sidan av kvarandre, og der vann Munkholm. Hadde mange fleire i den boksen. Eg prøvde med nemaslug iblanda øl i isboks, og fekk nokre få sneglar kvar gong (eg har heller ikkje dei store mengdene). Desse vart så lagde ut i skuggen der dei nok ville bli oppetne av frendar, og dermed vert dei smitta med nematoder. Det skal visst kunne fungere i fem -seks veker på det viset.
I fjor på denne tid plukka eg ca. 30 om dagen, og det fann eg tidleg i vår og. I kveld fann eg åtte! Då eg var vekke nokre dagar i august i fjor, fann eg opp mot 70-80, og ein dag var det nesten 100. Så eg er godt fornøgd med resultatet i år,
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Hvis noen er plaget av FLUER, så anbefaler jeg en sånn sneglefelle-plastboks-med-to-rør. Ølet som var oppi der er nå gjort om til tykk fluegrøt. Forhåpentligvis begynner det etterhvert å lukte enda verre enn øl, og forhåpentligvis blir brunsneglene tiltrukket av ting som lukter vondt, så kanskje virker øl-flue-fella bedre mot snegler etterhvert? Ulempe: paddene er også glad i øl-feller. Foreløpig har jeg fanget flere padder enn brunsnegl. Jeg vurderer å merke de som går i fella for å se om det er samme padde jeg befrir hver eneste morgen, eller om det er forskjellige. Uansett ser jeg at ferramol + snegleplukking virker, så nå finner jeg lite om kveldene, jeg også. Skal forresten ølet i fellene byttes ut hver kveld? Eller innimellom? Eller aldri?
Inger E

Post by Inger E »

Det må nok bytast ja. Har du så stor opning at padder kjem inn, vil vel sneglane kome seg ut att og? Eg har brukt isboks med hol på to sider, og loket på. Prøvde i gårkveld med ein boks der det framleis møter fram nokre få om kvelden. Null fangst i dag. Eg fekk heller ikkje nokon då eg prøvde med Nemaslug i boksen der, men andre plassar i hagen kom det tre fire stykker. Nok til at deii fekk i seg så pass at dei kunne vere vertar for andre når eg tok livet av dei.
Kristian den store

Post by Kristian den store »

Et annet alternativ uten om feller er å bruke nematoder mot snegler kalt nemaslug som vannes ut, så gjør nematodene jobben for deg. Veldig effektivt og ikke noe stort arbeid ;)
Post Reply