Solbærstiklinger fra august i fjor har allerede en del røtter...flytte de nå?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
pølsebob

Solbærstiklinger fra august i fjor har allerede en del røtter...flytte de nå?

Post by pølsebob »

Vanligvis lar jeg bærbuskstiklinger stå i to år før jeg flytter de. Men de her overrasket meg:

Image

Det er nokså fin rotvekst på mange av de. Burde jeg tatt de med til sin "final destination" nå allerede, etter én vinter? Snøklokkene blomstrer og krokusen er på vei opp. Vil tro at det er nå eller til høsten/neste vår de skal flyttes?
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Martin

Re: Solbærstiklinger fra august i fjor har allerede en del røtter...flytte de nå?

Post by Martin »

Jeg ville gått for "final destination" nå.
Her hos meg også, og ihvertfall i Bergen.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
pølsebob

Re: Solbærstiklinger fra august i fjor har allerede en del røtter...flytte de nå?

Post by pølsebob »

Takk for rådet! Da får jeg ta en runde i hagen i ettermiddag. Bare litt forvirra over hvor fort dette har gått; jeg har hatt toårige stiklinger med færre røtter.
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Solbær er villige til å rote seg, synes jeg - til og med på fjellet. Der spirer de fra bær som har forvilla seg også. Har fått stelt lite der de siste årene og har to små busker som jeg slett ikke har stukket. Avlingen skal jeg ikke snakke høyt om, men vokser gjør de. Her er det hard tele i jorda ennå, men er det opptina går det sikkert greit å flytte stiklinger.
pølsebob

Post by pølsebob »

Ja, min erfaring er at alle ribes-busker er hardføre og har en nydelig vilje til å overleve. Jeg planter mange av stiklingene utenfor gjerdet vårt, i en gammel jernbaneskjæring. Det er lite jord der, men de blir til flotte busker og gir en ok avling likevel. Noen av buskene er vanskelige å komme til, men fuglene skal jo ha litt, de også. :)
H3 øst for Bergen
pølsebob

Post by pølsebob »

Med rett i underkant av 70 stiklinger tar dette her litt tid, og jeg holder fortsatt på å finne plasser til de. Halvveis nå. Men de er så fine at jeg bare må dele ett bilde til:
IMG_20210314_122354.jpg
Det er så herlig at dette fungerer så lett, skikkelig hageglede for meg.
H3 øst for Bergen
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Noe av det morsomste ved haging er å ale opp egne planter, synes jeg, enten det gjøres på den ene el. den andre måten.
pølsebob

Post by pølsebob »

Helt enig. Hagegleden er definitivt på vei opp. Fant noe rabarbra i dag, faktisk:

Image
H3 øst for Bergen
Post Reply