Vånd / jordrotte

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
Ingebjørg

Vånd / jordrotte

Post by Ingebjørg »

Jeg vil gjerne dele en suksesshistorie om å bli kvitt vånd.
Vi har hatt masse vånd i hagen (Lindesnes kommune) i årevis, og de har gjort veldig skade. I flere år fanget vi i feller og kastet i søpla. Mange fanget, ingen merkbar effekt på bestanden. Men i fjor begynte jeg å kaste de felledrepte våndene en etter en opp på berget hvor de ble fjernet av måkene. Mot slutten av sommeren oppdaget jeg at måkene var begynt å jakte på vånden når den var ute i friluft! Og i år har vi bare to aktive hull, mot 12-16 aktive hull de senere årene. Så trikset er: Gi måkene smaken på vånd, så forsvinner de snart!!! :D
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Vånd / jordrotte

Post by Siri K »

Kanskje måkene har rett - altså at vånd egentlig er en delikatesse? Den er jo planteeter, så det er ikke umulig.
H3/H4 i hyttehagen
ssita
Herdighetssone: H6

Post by ssita »

-vi har også hatt vånd i hagen i år, noe som ikke er vanlig her. Prøvde med eksos i hullene, det ble bedre men ikke alle forsvant. :( s
Gentiana nivalis

Post by Gentiana nivalis »

Jeg har hatt belegningsstein mellom beddene mine i kjøkkenhagen. I går grov jeg opp steinene - og under dem hadde vånden laga ganger. Steinene lå på avispapir som var lagt rett på jorda - ikke noe grunnarbeid med grusing og sånt som vi har rundt huset der vi også har belegningsstein. Skal ikke ha sånn stein i kjøkkenhagen igjen!
Måketipset var jo fantastisk!
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
Martin

Post by Martin »

Ei av kattene er rene lystmorderen her på gården.
Mus og jordrotter er borte. En liten huggorm har den også tatt.
Men dessverre jakter den på småfuglene også.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Gentiana nivalis

Utrolig at det går bra når kattene tar huggorm! Katta mi tar jordrotter og mus, men ikke nok. Kanskje jeg er for snill med å passe på full matskål? Hu er ganske gammel. Jeg har prøvd å fortelle henne at det er helt greit å ta mer mus og jordrotter enn hun orker å spise, men hun har ikke skjønt det :-).
aimar

Post by aimar »

Ja, det høres skummelt ut når kattene tar hoggorm, men de tar den vel i nakken, sånn at de unngår å bli bitt. Hørte nylig om noen som hadde en katt som var flink til å ta hoggorm, men så begynte en å ta med seg slangene inn. Ja, katteluka ble visst ganske fort bolta igjen.
Siri K

Post by Siri K »

Katten tar med seg hoggormen inn... :shock: Jeg er ikke veldig redd for hoggorm, men da hadde jeg også betakket meg, ja!

Det skal visstnok ikke hjelpe å sultefôre katter for å få dem til å bli flinke jegere. De jakter av instinkt, og påstås å være bedre jegere når de har spist og har overskudd. Jeg har aldri hatt katt, så om det stemmer, vet jeg ikke. En katt som var en god musejeger, var forbløffende mye verdt i gamle dagers England (husker ikke hvor jeg har lest det, men jeg ble overrasket - det var snakk om noen månedslønner). Så det er ikke alle katter som er like dyriske når det gjelder å fange rotter og mus.
H3/H4 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Det stemmer at mette katter er gode jegere. Jeg hadde en gang to katter som ville vært verdt mye i gamle dagers England :) De hadde alltid fulle matskåler, men jaktet som besatt likevel. Typen som sikkert hadde tatt med seg en hoggorm inn hvis de hadde funnet noen.

Jeg har også hatt en katt som gav fullstendig blaffen i å jakte. Selv ikke da en fugl fløy mot vinduet katten satt under, og det bare var å åpne gapet. Men, nei, kjøttmeis var ikke interessant som mat. Alt for mye fjær og bein. Bytte på boks var nok mye bedre :)
Gentiana nivalis

Det er bra! Hu har alltid mat i matskåla og sier fra om det ikke er nok, men hu spiser jo ikke mer enn hu trenger (er ikke feit). Jeg ser nå at det går mindre mat enn midt på vinteren, så kanskje hu jakter mer enn jeg får med meg. Det er nok heller for få katter i forhold til mengden med jordrotter. Tror det er gnagerår i år. Helt vilt med mengder her i allfall. Huff, glad vi ikke har hoggorm!
Post Reply