Syrisk rose (Newbiscus)

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Karl

Syrisk rose (Newbiscus)

Post by Karl »

hei,

jeg har fått en syrisk rose (newbiscus) i gave og nå lurer jeg på om denne kan plantes utendørs og om den vil overleve vinteren? Eventuelt med noe tildekking?

hilsen Karl
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Syrisk rose (Newbiscus)

Post by aberf »

En kjapp googling leder meg til danske hagesider. Jeg tenker da at dette antageligvis er ei rose som i beste fall vil kunne klare utendørs vinter i de mildeste strøk av landet. Vet ikke hvor du bor. Hvis jeg var deg, tror jeg at jeg hadde valgt å overvintre inne.....

Aud Berit
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
magnolia

Post by magnolia »

Er det en hibiscus syriacus du har kjøpt? Den er vinterherdig (såvidt) i milde strøk i Norge. Har som regel blå blomster.
kaaust
Herdighetssone: H5

Post by kaaust »

Syrisk rose ser ut til å være et Dansk navn .
Thomson and Morgan har denne siden der navnet er Hibickus og det er vel det Norske navnet også .
Søk på google med bare Newbiscus gir mange treff.
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
magnolia

Post by magnolia »

Åja - er det den som er syrisk rose, jeg så den i et hagesenter igår - den hadde enorme blomster. Da er det nok ikke hibiscus syriacus for det er en stor busk.
Post Reply