Magnolia knupper ??

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Bjørg

Magnolia knupper ??

Post by Bjørg »

Har null greie på Magnolia Har sett noen trær i blomstring gjennem livet Men jeg har aldri sett knopper

Er det knopper de liksom tykke lodne tingene som henger på greinene ? Jeg går ut fra i min som sagt uvitenhet at det er det Og da blir det mye blomster Du store min Treet var 7 meter høyt sa en mann jeg snakket med der Og greinene var tjoke fulle av dette som jeg tror må være knopper
Dette kan bli gøy dere

Bjørg
sciadopitys

Re: Magnolia knupper ??

Post by sciadopitys »

2401979336_0b760a9391.jpg
Ja, blomsterknoppene er lodne og ganske tykke. De sitter i enden av skuddene. Mine magnoliaer har uvanlig mye blomsterknopper denne vinteren. På en av plantene var det ikke mulig å skjære en eneste podekvist uten blomsterknopper.
Bjørg

Post by Bjørg »

Ja akurat sånn så de ut ja Da er det knopper og da får jeg det gøy Får vel ikke tid til å ta meg en tur hjem for å ta inn post og vanne blomster ei gang
Men mye kan vel sje tenker jeg De kan vel bli ødelagt av frost kanskje ??

Bjørg
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Ja, frost kan gjøre skade, men enkelte magnoliaer tåler - 40 C og kaldere når plantene er i hvile. Jeg kan ikke si hva din plante tåler når jeg ikke vet hvilken art eller krysning det dreier seg om.
Det er vanligst med frostskader om det kommer sen vårfrost etter en meget varm periode. Faktisk har vi sjeldnere frostskader i Norge enn i sørligere deler av Europa (f. eks. Nederland og Tyskland) da blomstene ikke kommer så tidlig i vårt land.
Enkelte magnoliaer kan tåle - 6- -7 C på blomsten.
Bjørg

Post by Bjørg »

Takk for at du fortalte meg litt her Jeg håper jo på det beste Og at jeg får et flott syn det er jeg ikke i tvil om De som er der borte fra før sier det er et flott syn når treet blomstrer Spurte om farge " Hvitt med rosa " ble det sagt Sier ikke meg så mye.

Bjørg
sciadopitys

Re: Magnolia knopper ??

Post by sciadopitys »

Kose deg med disse bildene inntil din magnolia blomstrer:
http://www.magnoliastore.com/
Solveig

Post by Solveig »

Mye fint å få av Magnolia, gitt! Takk for den linken.
Jeg frydet meg over alle de svære eksemplarene på Madeira og hadde ønsket noen av de vokste i min hage.
Attachments
DSC00026.JPG
sciadopitys

Re: Magnolia knopper ??

Post by sciadopitys »

Mange magnoliaer kan vokse i Norge. I alle fall i kystnære strøk fra Trondheim til svenskegrensen.
Her er en link fra Danmark:
http://asperupgaard.dk/
Bjørg

Post by Bjørg »

Når jeg tar en titt i denne linken her Så har jeg funnet ut Jeg skulle hatt en rik onkel i Amerika Som kunne sponse meg
Jeg skulle hatt et område på ca 1 mil x 1 mil som kunne beplantes Og jeg skulle ha bodd mye lenger syd her i verden.
For her var mye utrolig lekkert Noen av de dyprøde eller heter det burgunder Helt rå !!

bjørg
Solveig

Post by Solveig »

Jeg har to Magnolia, M. Susan og M. virginiana, og kommer nok til å kjøpe flere etterhvert.

Jeg har slekt i Amerika, men kommer vel neppe til å arve dem :mrgreen: Så da må jeg nok kjøpe planter for egne midler... :mrgreen:
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Magnolia x 'Susan' er ganske vanlig i Norge. M. virginiana er langt sjeldnere her i landet og ikke særlig hardfør. Jeg kan ikke dyrke den her, men M. sieboldii x M. virginiana trives. Sistnevnte er meget sjelden.
Flere burde dyrke M. x loebneri 'Leonard Messel' og 'Wildcat'. Sistnevnte har hvite blomster på bar kvist og blomster med opptil 52 kronblader!
Solveig

Post by Solveig »

Jeg har foreløpig min M. virginiana i krukke og så får jeg se om jeg tør å plante den ut med tiden. Leonard Messel stå på ønskelista, i tillegg til noen andre jeg har sett bilder av. Wildcat ser også veldig fin ut.
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Det mest spennende er ofte å få fatt i - eller ale opp - nye krysninger. Noen har dem kan blomstre etter 5 - 10 år.
Om du kjøper slike krysninger som har litt størrelse, kan ventetiden kortes ned. Tenk å kunne få fatt i en magnolia ingen andre har.... Du kan til og med selv gi den et navn, og det koster intet å registrere en ny magnolia! Skal man registrere roser, er det visst svært kostbart?
karilr
Herdighetssone: H5

Post by karilr »

jeg har fått tak i frø til magnolia soulagiana (praktmagnolia)fra impecta, og er spent på om det skal bli noe av her jeg bor i trondheim H 4-5(her er det tidlig snø på høsten og snøen ligger til uti mai måned- da den forsvinner veldig fort i sommervarmen). det står at man kan ved planting kan stratisifere (kuldebehandle) i tre måneder. kan jeg sette plante frøene i såjord og sette dem nederst i kjøleskapet fram til slutten av mai og satse på at de kommer til å spire i løpet av sommer 09?
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Det er anbefalt en stratifiseringsperiode på 90 dager, men frøene må ikke tørke opp. Derfor legges frøene i fuktig torv eller spagnum med plast ytterst. Så lagres frøene for eksempel i kjøleskap ved 0-4 C.
M. x soulangeana trenger mange år på å blomstre og er vel ikke herdig i sone 4-5, vil jeg tro. Om du finner et spesielt lunt sted, kan det muligens gå. Selv kjøper jeg planter som er podet og noe eldre. Frøplanter av Magnolia sieboldii blomstrer etter ca 5-7 år.
Post Reply