Agurker

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
blåklokker
Herdighetssone: H5

Agurker

Post by blåklokker »

Skal prøve med litt agurk i drivhuset i år. Gjør det på samme måte som med tomater ? Lurer på hvor stor planten må være før jeg planter den ned i jorda ?
Carina
Herdighetssone: H3

Re: Agurker

Post by Carina »

Hei, jeg skal også prøve meg på agurker for første gang i år.
Har spurt litt rundt og dersom du har erfaring med tomatplanter,
er det likt med agurkene. Ikke store forskjellen.
Jeg har de små agurkplantene i potter til de har fått litt størrelse.
Så planter jeg dem direkte i jordsekk evt. stor potte på gulvet i drivhuset.
Lykke til! :D
Carina
blåklokker

Post by blåklokker »

Takk skal du ha Carina . Lurte litt på avstanden, men da har jeg det klart ja. God Påske :mrgreen:
heda
Herdighetssone: H2

Post by heda »

Noe dere som skal dyrke agurher for første gang bør vere klar overe er at står stammen på planten formye i vann så tar den skade og dere får "rothalsråte" Dette kan forebygges fra starten av ved å ha jord oppover stammen noen cm, slik at når dere vanner renner vannet bort fra stammen.
Fikk hjelp her på hagepraten da det gikk til dundas med mine planter første gang jeg prøvet agurker.
Her på hagepraten er det altid hjelp å få, :D
Helge
Carina

Post by Carina »

Takk for gode råd heda. Skal huske på dette når plantene skal ut i drivhuset.
Foreløpig er de bare 10 cm, men vokser fantastisk fort. :D
Carina
marithøy

Post by marithøy »

Hvordan gjødsler man de nye agurk - og tomatplantene. Jeg blir litt forvirret, for det er så mange meninger om dette. MJH.
heda
Herdighetssone: H2

Post by heda »

Slik jeg gjør det så bruker jeg vanlig blomstergjødsel som mann bruker til inneplanter. Kjøpes på Plantasjen til ca 15 - 20 kr. pr. 1L flaske. 1 målebeger til 10L vannkanne. Dette vanner jeg med 2 ganger i uken, til plantene har rotet seg skikkelig det dem skal stå, da øker jeg til hver dag, (alt etter hvor mye plantene har brukt)
Vann om morgenen, helst ikke på kvelden, Husk at plantene har ikke "svømmeføtter" Det er mange som har gått fem på der.

En flaske blomstergjødsel har jeg nesten ett år. Det er jo mange forskjellige typer gjødsel i handelen å få, Fullgjødsel er det mange som bruker, noen løser det opp i vann og noen har det på jorden og da løser seg opp etter hvert. Her kan jeg ikke hjelpe deg.

Har du brukt jord fra sekker, så er det sikkert tilsatt gjødsel fra fabrikken og da holder det i 14 dager. Det står på sekken. :D
Helge
Margareth H-G

Post by Margareth H-G »

Agurkspirene mine er 30 cm nå, jeg har dem i krukker innendørs, men jeg VÅGER IKKE sette dem ut i det lille drivhuset mitt enda. Det er 10 - 15 grader på dagen men nettene er kalde. Hvor varmt må det være for at jeg kan ta sjansen? Har lest et sted at de ikke tåler å ha "kalde føtter". De skal stå i sekk men det er ikke gulv i "drivhuset". Inne står de bare og velter hele tiden. Jeg er amatør på feltet, men en gang må være den første. Har stor lykke med tomater. :oops:
Last edited by Margareth H-G on 27 Apr 2009, 18:45, edited 2 times in total.
jette

Post by jette »

Agurker er artige, - man kan nesten se dem vokse!
Jeg er ikke lenger så heldig å ha et drivhus, men jeg har nå et stort sørvendt vindu. I fjor satte jeg en agurkplante der, og det hele så meget vellykket ut. Etter å ha høstet 3 - 4 agurker, ble hele planten full av "mel", og bladene visnet fort ned :cry: Jeg fjernet angrepne blader etterhvert, og vasket de friske i sprit - uten effekt. Prøvde etterhvert også å spraye med hvitløksblandingen min (interessant med hvitløkstomater...), men heller ikke det hjalp noe. Kastet planten, vasket krukken og vinduet i sprit.
Vet noen hva dette melbelegget er? Hva jeg skal gjøre for å unngå det?
Kan sporer ligge gjemt, slik at jeg ikke bør bruke samme plass igjen?
Jette
blåklokker

Post by blåklokker »

Hva om jeg vanner med å sette ei brusflaske opp/ned ? Tomater og agurk står i jord og ikke i bøtter . :roll:
jette

Post by jette »

Brusflasker er lette, og velter lett, dessuten er tuten ofte såpass kort, at den er vanskelig å plassere. Jeg synes vinflasker er veldig bra. Dessuten er de mørke, og skjuler seg lett i bladverket.
Denne vanningsmetoden går kjempebra!
Tidligere var hagen min på hytta, hvor jeg bare var i helgene. Jeg hadde et lite veksthus, og masser av potter med planter. Ikke hadde jeg brønn heller, så jeg samlet regnvann i store beholdere. All vanning var basert på vinflaskemetoden. Det struttet av frodighet over alt - både i veksthuset og i krukkene :)
Jette
blåklokker

Post by blåklokker »

Hei hei. Så flott da. Skal gå ut å bytte om med det samme. Høres bra ut ja. Var så uheldig med tomatene i fjor , mistenker meg sjøl. For mye vann!!!! :mrgreen:
sveinv
Herdighetssone: H7

Post by sveinv »

jette wrote:Agurker er artige, - man kan nesten se dem vokse!
Jeg er ikke lenger så heldig å ha et drivhus, men jeg har nå et stort sørvendt vindu. I fjor satte jeg en agurkplante der, og det hele så meget vellykket ut. Etter å ha høstet 3 - 4 agurker, ble hele planten full av "mel", og bladene visnet fort ned :cry: Jeg fjernet angrepne blader etterhvert, og vasket de friske i sprit - uten effekt. Prøvde etterhvert også å spraye med hvitløksblandingen min (interessant med hvitløkstomater...), men heller ikke det hjalp noe. Kastet planten, vasket krukken og vinduet i sprit.
Vet noen hva dette melbelegget er? Hva jeg skal gjøre for å unngå det?
Kan sporer ligge gjemt, slik at jeg ikke bør bruke samme plass igjen?
Det hvite melet er meldugg.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
blåklokker

Post by blåklokker »

Joda Jette, nå er det mørke vinflasker på både tomat og agurkplantene , MEN .... hvordan skal jeg gjødsle da ? Føler meg DUM men MÅ spørre.... :? :?:
jette

Post by jette »

Slik gjør jeg: Har vann i den store hagevannkanna (tar vel ca. 10 liter), har gjødsel opp i vannet og heller så vannet på flaskene ved hjelp av en vanlig stor kjøkkentrakt. LYKKE TIL :)
Jette
Post Reply