Hvilke busker/trær er dette

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
christine76

Hvilke busker/trær er dette

Post by christine76 »

Vi flyttet inn i nytt hus i høst og har overtatt en hage med ganske mye rart i, selv om den hverken er organiser sånn vi vil ha den eller spesielt velstelt. Jeg har ingen erfaring med hage, og vet ikke hva noe er. Svigermor har klart å peke ut syrinene for meg. Frukttrærene og bærbuskene klarer jeg selv å kjenne igjen, men der stopper det.

Så om noen hadde klart å fortelle meg hva disse tre vekstene er så hadde jeg blitt glad.

Denne har blader som ligner på solbær, og den lukter også litt som solbær:
Image

Denne er ganske pistrete og ikke spesielt fin enda, men kanskje når blomstene springer ut? Og kanskje med litt mer stell?
Image
Image

Dette lille treet er nydelig synes jeg, og plassert rett utenfor stuevinduene så vi får se det hele tiden, men aner ikke hva det er heller. Lurer på hvordan det blir når det begynner å blomstre:
Image
Image
Image
kaaust
Herdighetssone: H5

Re: Hvilke busker/trær er dette

Post by kaaust »

Den første er Blodrips , Ribes sanguineum

Har googlet litt på det siste og lurer på om det er et Prydeple . Du kan se en sort prydeple her, men den er usikker .
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
christine76

Post by christine76 »

Takk :D
Noen som vet med de to andre?
Solita

Post by Solita »

Nr 2 likner på Deutzia,
Kirsten

Post by Kirsten »

Nr. 3 ser ut som en eller annen kornell. Nr. 4 er jeg temmelig sikker på at er prydeple. Den får nydelige blomster, men (hvis det er den sorten jeg tror) så mørke at de dessverre synes lite mot de mørke bladene. Men bladene har stor prydverdi.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
christine76

Post by christine76 »

Tusen takk for alle svar.

Det er kjempespennende med første vår i ny hage.
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Nr.2 har jeg også. En gartner jeg spurte var litt usikker, men havna på Deutzia (han også) selv om blomstene er litt atypiske. Sikkert en gammel sort fra bergenshagene, mulig noen flere fra Bergensområdet som kan fortelle mer. De er forøvrig lette å skjære, og vokser svært villig!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
magnolia

Post by magnolia »

Nr. 2 ligner mer på en kornell enn en deutzia, synes jeg.
Solita

Post by Solita »

Tror nok ganske sikkert at nr 2 er en Deutzia, har den selv og den ser veldig lik ut, kornellen mener jeg har litt breiere/rundere blader. Hvilken farge/blomster har du på din Erik?
Sigrid
Herdighetssone: H3

Post by Sigrid »

Jeg syns nr 3 ser ut som en kornell og den siste som et prydkirsebær. Den har lengre blomsterstilker enn prydeple, synes jeg.
Sigrid Havesyk
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Erik N

Post by Erik N »

Min har hvite, litt kjedelige blomster, men blomstrer mye. Krona på busken får mange blomster, om du skjærer den litt "sopp-aktig", altså skjærer den slank i basis og lar de tynne stammene bre seg ut og opp (...tja, litt sånn aks-aktig, bambus-aktig...), Jeg har skjært dem (har 4 + noen nye som kommer fra avklippa greiner i kvisthaugen, lett å formere med kvister, nesten umulig å drepe - har prøvd) annethvert år (to og to) . De har grønnaktig ved, morsom å fliskutte! Skal se om jeg finner bilder av blommorna når jeg kommer hjem.
Evert Taube
magnolia

Post by magnolia »

Blomstene på Deutzia er langt fra kjedelige, de er meget vakre og hvite eller rosa. Blomstene på sibirkornell og hvitkornell (som er de kornellene jeg kjenner til), derimot, er ikke noe spennende å se på.
christine76

Post by christine76 »

Jeg får vel bare vente i spenning på blomstringen da, så finner jeg kanskje ut hvilken busk jeg har. :)
Erik N

Post by Erik N »

Jeg er ingen buskviter, så innvendingene er sikkert riktige. Det var jo derfor gartnervennen min var så usikker på klassifiseringen i sin tid! Uansett er det hyggelige busker, villige og enkle med svært små krav til hageeier og tålmodige mottakere av eksperimenterende beskjæring!
Evert Taube
Solita

Post by Solita »

Eg er heller ingen buskviter, så de kan godt hende eg tar feil. Du får vente til den blomstrer så lettere å se.

Hos meg er Deutzia heller kjedelig før og etter blomstring, men i blomst er den utrulig fin. Her er bilde av kvit Deutzia i blomst
039.jpg
Post Reply