Tradiscantia fluminensis utendørs?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Frytle
Herdighetssone: H5

Tradiscantia fluminensis utendørs?

Post by Frytle »

Jeg har i lang tid prøvd å få Tradiscantia fluminensis, eller husvandrer som den trivielt kalles, til å se pen ut i potte inne. Den får en unormal lang og spinkel strekningsvekst, som gjør at stenglene med blader ligger og slenger flatt utenfør potten.
Hva kan det være som gjør at den får denne typen vekst? Jeg har sett samme planten i butikken og på hageseminarer med en vakker tett vekst, og har selv fått tak i min plante ved å ta stikling fra en sånn.

Jeg vurderer også å sette den ut i hagen, men er usikker på hvor mye den tåler av norskt klima med tanke på at den er opprinnelig fra sør-afrika.

Er det noen med erfaring og kunnskap om denne planten som kan gi tips?
Martin

Re: Tradiscantia fluminensis utendørs?

Post by Martin »

For meg høres det ut som lysmangel.
Den gjør også mere av seg hvis du planter flere i samme potta.

Utendørs har jeg ingen erfaring med den.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Inger E

Post by Inger E »

Eg har ein raudblada med sølvstriper som eg har i ampel ute om sumaren. Vert flott, og nydeleg saman med lysegrøne eller sølvfarga bladplanter. Er også fin inne i sol.
Frytle
Herdighetssone: H5

Post by Frytle »

Hmm, da må det være kraftige lysmengder som skal til for at den blir fornøyd, for den har da alltid hatt en plass ved et stort vindu som vender mot sør/vest.
Den første stiklingen jeg tok har jeg flere ganger klippet opp etter hvert og laget nye individer av, til det ble helt fullt i potta.
Jeg får prøve å klippe den opp og sette stiklinger på nytt, og sette den ut på en solrik plass i hagen i sommer. Den blir nok et vakkert innslag ved siden av grønnmynten. Det er forresten den rødbladete med sølvstriper jeg også har, nydelig fargespill!
Inger E

Post by Inger E »

For å bli pen. treng den fornying rett som det er. I butikken her såg eg den forresten som ein hengeplante, så eg har alltid rekna den for det :) .Min står og sørvest no, men ha har hatt den rett i sør om vintrane før. No står den på ein pidestal, og er retteleg flott i sola. Men det er no eit stykke mellom blada. Tok eit bilete i dag, men det nyttar så lite då det ikkje går an å leggje inn bilete. Ikkje er det nokon som er høflege nok til å svare på spørsmål heller. Så kva gjer vi? Dette hadde vi unngått om Lasse var her, innbiller eg emg.
orchis

Post by orchis »

Lurer på om både Inger E og Frytle har en Tradescantia zebrina? Aldri hørt om eller sett T. fluminensis med rødlige blader og sølvstriper. På den annen side, det er utrolig hva hybridisering fører til... :D
"Never go to a doctor whose office plants have died."

Haltepinkens hage
Post Reply