Hva slags sykdom/udyr har rosene mine?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Huldra-2

Hva slags sykdom/udyr har rosene mine?

Post by Huldra-2 »

Jeg er helt nybegynner, men har "arvet" en del roser i den hagen jeg har overtatt. Kan noen identifisere hva som feiler dem ut fra bildene? For meg kan det se ut som det er (minst) to ulike sykdommer ute å går...
Attachments
Bilde 4
Bilde 4
Bilde 3
Bilde 3
Bilde 1
Bilde 1
Bilde 2
Bilde 2
Kirsten

Re: Hva slags sykdom/udyr har rosene mine?

Post by Kirsten »

Det ene ser ut som insektskade, det andre som svartflekk (sopp). Roser er dessverre mottagelig for begge deler, og noen sorter er mer utsatt enn andre.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Huldra-2

Post by Huldra-2 »

Tusen takk Kirsten.
Antar bilde 2 og 4 er sopp, 1 er svartflekk, og 3 er kanskje begge deler.....
Kirsten

Post by Kirsten »

Bilde 2 og 4 viser insektsskader (gnagemerker). De to andre viser både svartflekk (som er en soppsykdom) og insektskader.

Begge deler er litt skjemmende, men vil vanligvis ikke skade planten nevneverdig. Og begge deler er vanskelig å bekjempe. Jeg unngår å gi mine roser nitrogenrik gjødsel som hønsegjødsel, fordi det synes å øke angrepene av svartflekk og andre soppsykdommer. Men her kommer lokale forhold inn, for andre har gode erfaringer med hønsegjødsel til roser.

I enkelte tilfeller kan man måtte fjerne roser som er sterkt angrepet av svartflekk, men dine er ikke i nærheten av det stadiet. Jeg har en rose som alltid er bladløs på denne tiden av året pga svartflekk, men som likevel får stå fordi den har mange andre kvaliteter. Heldigvis står den et stykke bak i bedet der det ikke synes så godt nå den er bladløs.
Kirsten

island monkey

Post by island monkey »

Jeg har store mengder kjerringrokk/åkersnelle til overs iår, og en rose som er svært angrepet av svartflekk. Så nå skal kjerringrokken prøves på rosen også. Hvem vet..
phantom blot
Herdighetssone: H2

Post by phantom blot »

Det første er rosebladveps, man kan spraye når man ser de små larvene under bladene (de vokser, blir større og spiser bare mer). Bilde med det gulnende bladet er helt typisk for eldre blader nederst på stilkene eller der det spirer ut nytt; egentlig ikke noe å bry seg om. Plukk det vekk. Det er ikke direkte svartflekkangrep men kommer etterhvert som planten vokser og fornyer bladverket. Det er mer av det når planten har vært utsatt for tørke eller lite næring.

Ryllik og kjerringrokk skal vær bra i komposten og styrker plantene. Bruker du kjerringrokken fersk island monkey?
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg har vært plaget av Svart flekk på alle rosene som ble plantet for 2.år siden. Jeg plukket og plukket av blader, men de nye ble angrepet og alt så håpløst ut- lange bare kvister, uten blader, er ikke noe pent syn, så jeg var i ferd med å fjerne alle rosene og regnet med at denne vinteren hadde tatt knekken på alle, siden de nesten ikke hadde blader fra siste sommer og som skulle ha tilført de energi , men de spirte igjen. I år begynte bladene å få angrep. Jeg hadde liggende noen sekker med KU Gjødsel kompost.(kjøpt på Plantasjen) og denne ble tilført rosebedene. Etter ganske kort tid kom det nye skudd og bladene var virkelig blanke og kraftige på disse - de var ikke angrepet av Svart flekk og jeg fikk nytt håp for rosene mine. Rosene kvittet seg etter hvert med de angrepne Svart flekk bladene (de ble ikke plukket av) og rosene blir bare penere og penere. PRØV OM DERE OPPNÅR DET SAMME MED KU KOMPOST -og lykke til med forsøket.
Kirsten

Post by Kirsten »

phantom blot wrote:Det første er rosebladveps, man kan spraye når man ser de små larvene under bladene (de vokser, blir større og spiser bare mer).
Ser jeg larvene, plukker jeg dem vekk. Utfordringen er ofte å ta dem på fersk gjerning ...
Kirsten

island monkey

Post by island monkey »

Bruker du kjerringrokken fersk island monkey?
Jeg har masse tørket kjerringrokk for å koke avtrekk om vinteren - men det blir altså ikke brukt ofte- men om sommeren står det en diger dunk full av kjerringrokk og vann. Det gjærer voldsomt. Men igår oppdaget jeg tilfeldigvis at en av rosene ser veldig stakkarslig ut, så det er vel en god anledning for å teste kjerringrokken for fullt. Om det finnes tid til det - det har vært omkring 30 C hos oss i to uker, og tørt siden mye lengre siden - er jeg klar for et svært uvitenskapelig forsøk til.. ;)
phantom blot
Herdighetssone: H2

Post by phantom blot »

Ååå, 30 grader, det er mange år siden vi har nærmet oss det her ved kysten. Jeg drømmer om over 20 grader om natten! Her regner det mer enn nok, i det minste vokser det bra da. Jeg har hatt kjerringrokk i neslevannet, lukter fantastisk men funker ;-) (absolutt ikke vinteskapelig, men ingen tvil om at det har effekt på plantene).
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Jeg henter opp denne tråden, som har akkurat den tittelen jeg trenger. Jeg har ikke peiling på roser, men har prøvd å lete på nettet uten egentlig å finne det jeg leter etter. Kan noen fortelle meg hva som feiler disse rosene og hva som ev. kan gjøres med det...?
Attachments
IMG_3857 (640x480).jpg
IMG_3855 (640x480).jpg
Viola

Post by Viola »

Island Monkey, vanner du med kjerringrokk-vannet, eller sprayer? Kan man også bruke avtrekk av tørket kjerringrokk? Er dette speesielt bra mot sopp?
Hilsen Viola
island monkey

Post by island monkey »

Det er stadig vanskeligere å finne noe brukbart på nettet; om jeg bare hadde kjent hvor behagelig livet var uten algoritmer og filtrer... Det blir bare bøker igjen snart nok.

Bladverket til rosene virker frisk på bildene, så det er nok ikke svartflek. Ser alle blomster slik ut, eller bare noen?
Hvor er Dag?!

Viola; Jeg fant masse ny kjerringrokk der jeg bor nå, men har ikke gjort noe med det ennå. Jeg pleide sile kjerringrokkblandingen gjennom et duk og helle det i en sprayer ja. Mest til potetene. Det sies at det inneholder så mye silika at det danner en slags mikroscopisk raserknivoverflåte på plantene, som bremser sopp. En skal jo bruke det langt før soppen angriper. Jeg burde lot noen u-sprayet for å få et inntrykk om det virker, men jeg sprayet selvsagt alt, hver gang. Intenst beklagelig fremgang, unnskyld meg! ;)
Post Reply