Hva slags sykdom/udyr har rosene mine?

Spørsmål angående roser, stauder, løk- og knollvekster, sommerblomster, fjellhage, klatreplanter og andre planter som pryder hagen.
Post Reply
Huldra-2

Hva slags sykdom/udyr har rosene mine?

Post by Huldra-2 »

Jeg er helt nybegynner, men har "arvet" en del roser i den hagen jeg har overtatt. Kan noen identifisere hva som feiler dem ut fra bildene? For meg kan det se ut som det er (minst) to ulike sykdommer ute å går...
Attachments
Bilde 4
Bilde 4
Bilde 3
Bilde 3
Bilde 1
Bilde 1
Bilde 2
Bilde 2
Kirsten

Re: Hva slags sykdom/udyr har rosene mine?

Post by Kirsten »

Det ene ser ut som insektskade, det andre som svartflekk (sopp). Roser er dessverre mottagelig for begge deler, og noen sorter er mer utsatt enn andre.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Huldra-2

Post by Huldra-2 »

Tusen takk Kirsten.
Antar bilde 2 og 4 er sopp, 1 er svartflekk, og 3 er kanskje begge deler.....
Kirsten

Post by Kirsten »

Bilde 2 og 4 viser insektsskader (gnagemerker). De to andre viser både svartflekk (som er en soppsykdom) og insektskader.

Begge deler er litt skjemmende, men vil vanligvis ikke skade planten nevneverdig. Og begge deler er vanskelig å bekjempe. Jeg unngår å gi mine roser nitrogenrik gjødsel som hønsegjødsel, fordi det synes å øke angrepene av svartflekk og andre soppsykdommer. Men her kommer lokale forhold inn, for andre har gode erfaringer med hønsegjødsel til roser.

I enkelte tilfeller kan man måtte fjerne roser som er sterkt angrepet av svartflekk, men dine er ikke i nærheten av det stadiet. Jeg har en rose som alltid er bladløs på denne tiden av året pga svartflekk, men som likevel får stå fordi den har mange andre kvaliteter. Heldigvis står den et stykke bak i bedet der det ikke synes så godt nå den er bladløs.
Kirsten

island monkey

Post by island monkey »