HJELP...udyr på hekken min *nå med bilde om jeg fikk til*

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
hege84

HJELP...udyr på hekken min *nå med bilde om jeg fikk til*

Post by hege84 »

plantet en agnbøk hekk i høst.Alle så ut til å overleve vinteren og fikk grønne blader.Men plutselig ble noen blassere i fargen,og noen har blitt "livløse"og svarte.
Tenkte først de hadde druknet i alt regnet...men i går så jeg noen kryp,tenkte først bladlus,men innbiller meg at de er mindre?? Disse er grønne og noen er gråbrune.Såpass store at jeg ser de med det blotte øyet og kan ta de mellom fngrene og mose dem...gjort det med alle jeg har sett samt spylte hekken i går kveld og moste noen igjen i dag tidlig....
Men om disse dyrene er skyldig(noe de sikkert er)i at plantene har blitt stygge,er det håp,eller har de tatt livet av dem?? :O
Noen tips ellers?
Attachments
20150610_220320.jpg
Last edited by hege84 on 10 Jun 2015, 21:51, edited 2 times in total.
Inger E

Re: HJELP...udyr på hekken min

Post by Inger E »

Bladlus er godt synlege, til og med for meg. Dei svarte er litt mindre enn dei grøne, og så plar det vere endå fleire av dei. Om det er tett, vil nok blada rulleseg saman og bli stygge. Lusa syg næring frå plantene, så du gjorde rett som mosa flest mogeleg. Prøv med hageslangen eller spray med grønsåpevatn, gjerne med ein kork salmiakk i vatnet og. Når du så brukar fingrane i tillegg, så skal du sjå du vinn kampen!
hege84

Post by hege84 »

Inger E wrote:Bladlus er godt synlege, til og med for meg. Dei svarte er litt mindre enn dei grøne, og så plar det vere endå fleire av dei. Om det er tett, vil nok blada rulleseg saman og bli stygge. Lusa syg næring frå plantene, så du gjorde rett som mosa flest mogeleg. Prøv med hageslangen eller spray med grønsåpevatn, gjerne med ein kork salmiakk i vatnet og. Når du så brukar fingrane i tillegg, så skal du sjå du vinn kampen!

Takk :)
Lest om grønnsåpe ja,men hvordan er blandingsforholdene? Og er det håp for de rærne som allerede er godt synlig skadet?
hege84

Post by hege84 »

noen er litt fargede på ryggen og så jeg nå...orange/rosa etc :P
Hvertfall fått klemt ihjel noen igjen :P
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

Bladlus er absolutt så store at de sees med det blotte øye, og de kan se litt forskjellig ut :
https://www.google.no/search?q=bladlus& ... 80&bih=800

Og dersom det er mye av dem kan de utvilsomt ødelegge mye ...

Fjern alt du kan med å drepe dem mellom fingrene + spyle. Engangshansker om du synes det er ekkelt ... :wink:
Men dette er etter mitt syn "rene" insekt siden de bare er oppi planter og lever av plantesaft,
noe helt annet enn fluer og slikt, synes jeg, da ... :wink:

De lar seg fjerne (eller holde i sjakk) på den måten om det ikke er altfor mange planter eller store planter.
hege84

Post by hege84 »

ja,vært å mosa noen igjen nå,dukker stadig opp,skal vanne og spyle etterpå samt spyle på grønnsåpevann....Har også funnet noen marihøner å satt på.,men krekene er jo nesten større enn marihøna
hege84

Re: HJELP...udyr på hekken min *nå med bilde om jeg fikk til*

Post by hege84 »

Grønn løvsnutebille fikk jeg tips om at det kunne Være nå. Noen erfaringer med dette?
blys

Re: HJELP...udyr på hekken min *nå med bilde om jeg fikk til*

Post by blys »

Et bilde hjalp.
Dette er ikke lus, men bille. Det fins utallige typer, så tipset kan være riktig.
Post Reply