Erfaring med et av disse drivhusene?

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Sjørose
Herdighetssone: H2

Erfaring med et av disse drivhusene?

Post by Sjørose »

Jeg er iferd med å skaffe meg et lite drivhus. :D Dvs 5 kvm. Ja, det er lite, men det er bedre enn ingenting og det er ikke plass til større i min miniatyr-hage. Er super-fornøyd med å få presset inn såpass. Vil ha glass i veggene, til nød kanalplast i tak. Drivhuset skal stå på treplatting.

Er det noen som har erfaringer å dele? evt synspunkter?
Valget står mellom disse to drivhusene:

Willabs Juliana Compact, 5 kvm, 3 mm sikkerhetsglass, stalldør. 225x225cm, høyde 230cm. https://www.willabgarden.no/produkt/compact/2883-1062
eller
Hobbyväxthus sitt Imperial 50. 4 mm sikkerhetsglass og kanalplast i tak. Dobbel skyvedør. 253x195. Høyde 250cm.
http://www.hobbyvaxthus.se/p/vaxthus/im ... al-50.html

Sjørose
Martin

Re: Erfaring med et av disse drivhusene?

Post by Martin »

Ingen erfaring med noen av dem, men uten at jeg riktig vet hvorfor så velger jeg den øverste.
Det er ikke fordi den er billigst.
Kansje er det stalldøra som gjør utslaget.

Men det er litt tykkere glass og takplater i den andre. Det gjør det vanskelig.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Sjørose

Post by Sjørose »

Ja det er akkurat der jeg er i mitt resonnement. De har begge sine fortrinn. Juliana Compact har stalldør som jeg liker godt, men Imperial har tykkere glass, dobbel skyvedør (åpning 120 cm) og kanalplast i taket som heller ikke er dumt. Dessuten er fasongen bedre tilpasser for den plassen drivhuset er tiltenkt.
Martin

Post by Martin »

Jeg har også dobbel dør i mitt drivhus.
Tanken var at jeg skulle gå inn med trillebåre, store planter etc.

Men den doble døra er aldri blitt brukt, og er noe jeg ikke ville valgt om jeg hadde visst bedre.
Den tar jo ikke noe ekstra plass, men ble bare en unødvendig ekstra kostnad.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
calypso

Post by calypso »

Jeg ville gått for imperial, men det er basert på det jeg leser, jeg har ikke testet dem.
Fordi jeg synes skyvedører er greiere enn stalldør, skyvedører kan stå åpne eller halvåpne uten å måtte surres.
Tykkere glass. Skikkelige kanalplater i tak
Lakkerte profiler.
Det nevnes også noen lufteåpninger i tillegg til taklukene?
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Enig med calypso. Så ville jeg bygget det opp slik att sidehøyde blir 2 meter. Så godt som alle veksthus er for lave. En kan også lage en stalldør med gitter innenfor den skyvedøren slik att ytterdøren kan stå åpen uten att en får inn dyr. Lufting er vanskelig i ett så lite veksthus.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
calypso

Post by calypso »

PS
Jeg glemte ett punkt, bedre takhøyde. :cry:
Å bygge opp, medfører høy terskel, eller omkonstruksjon av dør, det er ikke bare bare...
Sjørose

Post by Sjørose »

Takk for svar - jeg skulle så gjerne ha sett drivhusene i "levende live" og fått gransket og tatt i dem.
Tror at Julianas compact er litt kraftigere i aluminiumsprofilene enn det andre og er et mer solid drivhus. Tror. Ut fra bilder, og de kan man jo bli lurt av. Men Imperial har mange små stag på kryss og tvers i tak og mellom tak og vegg, og det tolker jeg som ekstra behov for avstiving?

Magefølelsen sier Compact,fornuften sier Imperial. Jaja, det blir vel mynt og kron-metoden. Eller så får jeg slenge inn en tippekupong slik at jeg kan bestille et lite viktoriansk engelsk, drivhus med mursteinsmur nederst...

Minste modellen av Biotop 1 fra Gartnerteknikk er det også plass til, må visst sjekke den også en gang til.
Post Reply