Dekke over en Tuja katastrofe med ekstra hekk?

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
HEL

Dekke over en Tuja katastrofe med ekstra hekk?

Post by HEL »

Vet ikke hvordan jeg legger inn foto her så jeg legger en link til foto

http://byggebolig.no/hage-uterom-71/hvo ... gge-gjerde

Finnes det busker, trær, klatreplanter, spraybokser med grønn maling, eller noe som helst som kan dekke over den grusomme utsikten vi har fra verandaen vår?
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Dekke over en Tuja katastrofe med ekstra hekk?

Post by aberf »

Ser av linken din at dere tenker gjerde. Et gjerde bør passe til huset, tenker jeg. En skigard kunne kanskje vært fin, men ordentlig skigard er nokså dyr.
En etterligning av skigard laget av hunved, kan også være fin.

Men må det være et gjerde? Kunne det vært plantet til mellom stubbene? Ser for meg ikke altfor store rhododendron mellom stubbene.
Robuste stauder som bronseblad, hostaer og bregner kunne kanskje også vært fint?
Mulig du må fylle på noe jord for å få planter til å vokse der.

Håper du får flere kommentarer. Artig og inspirerende å høre hvordan ulike mennesker tenker.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
HEL

Post by HEL »

Jeg ønsker egentlig ikke gjerde.

Linket fordi jeg ville vise bilde.

La ut spørsmålet på byggeforum for å få alternative svar.

Noe grønt som vokser av seg selv er ønskelig. Men det bør dekke så langt opp som mulig.

Å fylle på jord og legge på flere stein på kanten går greit.

Legg gjerne inn linker og foto på forslagene :)
aberf

Post by aberf »

Her er noen lenker både til en tråd her på hagepraten og til andre sider som viser bilder og gir tips og råd om noen av de plantene jeg har foreslått.

https://www.nrk.no/livsstil/stauden-hosta-1.6605300

viewtopic.php?f=45&t=29176&p=198200&hil ... on#p198200

https://spirea.no/2016/05/31/skap-flott ... d-skyggen/
Aud Berit

- ukjent -
HEL

Post by HEL »

En kar som var innom anbefalte ikke gjerde men å legge på en halvmeter stein til, fylle på masse jord og plante tre tujaer pr meter?

Vi tenker vel det samme om steingjerdet men Tuja står ikke øverst på ønskelisten. Utfordringen er å få det høyt nok. Med en halvmeter ekstra gjerde så trenger vi halvannen meter med grønt.

Vi skal fjerne døde stammer. Går det an å bøye grønne skudd rundt den friske stammen?

Er det noen som kan legge inn bildet her? Se linken øverst.
orm

Post by orm »

Jøye meg! Dette er noe av den verste egoismen jeg har sett når det gjelder hage/naboforhold, men skjønner du har ny nabo nå. Hvor høy er hekken? Vanlig makshøyde er 1,50 m. Ser at terrengflate hos nabo er høyere enn hos deg. Er også regler (kanskje lov) for hvor mye du kan heve terrenget, men det var jo ikke saken.
Om vitsen med hekken bare er skjerming, ville det kanskje vært enklest å ta ned tujaen og sette opp gjerde. Du må jo ha noe som blir ganske høyt for tuja skyter ikke grønt fra slike tykke avkappede greiner.
Skal hekken stå, burde du hatt en klatreplante som går like høyt for å dekke. Spørs hvor mye jord det er mellom tujarøttene selv om du kan fylle på litt. Alpeclematis vil etter hvert dekke og kommer igjen år etter år om du får plass til å grave plantehullet. Den blomstrer best i sol og man bør sette noe foran rothalsen (denne vil ha skygge) i alle fall til å begynne med. Finnes sikkert andre tilsvarende klatrere som kan brukes. Humle vokser bra i skygge. Den kommer fra rota hvert år, men går fort opp flere meter. Stenglene kan ledes dit du vil ha dem. Vanligvis tar man ned det tørre om høsten, men synes man ikke de tørre stenglene er verre enn de avkuttede tujaene, kan man sikkert la dem være. Om plass kan man jo ha noen lavere planter mellom klatrerne.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
Hvis det skal plantes noe her, så må man ta hensyn til lysforhold.
Er det vi ser på solsiden eller på skyggesiden (nordsiden) av tujaene?

Hvis det er på skyggesiden, så vil eventuelle klatreplanter søke seg mot "solsiden".
Og da vil dere ikke få mye glede av dem...

Hvis det er på skyggesiden, så må eventuelle busker være skyggetålende.
Hvis det er på solsiden så er det da mange slags busker som kan plantes her uten noe mer oppbygging.

*
aberf

Post by aberf »

Jeg har prøvd å kopiere og forminske bildene dine, men det ble ikke vellykket.
Hvis du selv redigerer bildene dine ned til maksimal tillatt filstørrelse 512 KiB og deretter legger de inn, så kanskje du får flere innspill :) .
Aud Berit

- ukjent -
Siri K

Post by Siri K »

Image

Image

Jeg gad ikke forminske bildene for å legge dem inn "store", så de må klikkes på.

En vintergrønn klatreplante, som ikke er veldig hardfør, er eføy. Den kan kanskje hjelpe litt på utseendet til hekken, men den vokser ikke veldig raskt.

Jeg tror mitt valg ville vært å fjerne den eksisterende hekken og plante en ny.
H3/H4 i hyttehagen
HEL

Post by HEL »

Takk for bildehjelp
Hekken er ikke min men naboens så den kan jeg ikke kutte
Eføy er et godt forslag
Viola

Post by Viola »

Jeg tenker villvin! Den vokser kjempefort, du kan dandere den rundt stammene/binde den opp, og lage en tett grønn vegg som blir kjempefin om høsten. Og den krever utrolig lite mht jord og fukt, virker det som, den vokser meget villig (for villig) her på vår ganske steinete tomt.
Hilsen Viola
Viola

Post by Viola »

Forresten, jeg ser Siri K foreslår en vintergrønn klatreplante, selvsagt enda bedre. Villvinen har fine høstfarger, men det blir mye løv. Jeg kjenner ikke til noen vintergrønne klatreplanter, men det høres smart ut.
Hilsen Viola
Post Reply